Lamp BMI | Gå upp i vikt

BMI

BMI, vilket är kort för Body Mass Index, är ett standardiserat mått på huruvida du är underviktig, normalviktig eller överviktig. BMI uppfanns av den belgiska statistikern Adolphe Quetelet (1796-1874) och gick ursprungligen under betäckningen Quetelet index. BMI baseras på din längd och vikt. Vid planerad viktuppgång eller viktnedgång så kan det vara en poäng att hålla koll på sitt BMI.

BMI beräknas med följande ekvation:

    \[BMI = \frac{KG}{M^2}\]

KG = Din vikt i kilogram
M = Din längd i meter.

För att göra det så enkelt som möjligt så kan du använda vår kalkylator nedan för att beräkna ditt BMI.

BMIStatus
Under 18.5Underviktig
18.5-25Normalviktig
25-30Överviktig
30+Gravt överviktig

Exempel: En person som väger 70 kg och är 180cm lång har ett BMI på 21.6 och kan alltså betraktas som normalviktig.

Många män vill dock väga betydligt mer än 70kg på den vikten och förutsatt att de styrketränar och håller fettmassan under kontroll så är en vikt på uppemot 90kg på samma längd (BMI 27.8) helt ok. Vänligen notera att en muskelös person kan ha ett BMI på över 30 utan att vara i farozonen för hälsoproblem. Det är främst övervikt i form av fett som är associerat med hälsoproblem. Sedan finns det stort utrymme för invidiuell variation. Vad som är normalt BMI för en person kan vara onormalt för en annan. Allt beror på personens benstruktur, proportioner och muskelmassa. När du går upp i vikt så rekommenderar vi generellt att ej överskrida ett BMI på 30 så till vida att ytterligare vikt inte ger dig någon fördel inom en idrott du utövar.