Lamp Kosttillskott för att gå upp i vikt

Kosttillskott för att gå upp i vikt

Här finner du kosttillskott för att gå upp i vikt. Prisvärda och effektiva kosttillskott för viktökning och muskelökning.

Kreatin monohydrat

Kreatin monohydrat är det bästa kosttillskottet för att gå upp i vikt. Kreatin är ett lagligt kosttillskott med tusentals studier under bältet. Kreatin ökar vikten, trycket, muskelmassan, styrkan, återhämtningen och testosteronet (1, 2). Kreatin är det perfekta kosttillskottet att gå upp i vikt av. Ta i samband med måltid. För maximalt upptag så sprid ut intaget jämnt över dagen. Under uppladdningsfas då kroppens kreatinnivåer är väldigt låga så kan man ta så mycket som 30 gram om dagen i cirka en vecka. Under underhållningsfas då kroppens kreatinnivåer redan är höga så räcker det gott med 2 gram om dagen. För att göra det enklare för sig så kan man hålla sig till en dos på 5 gram om dagen. Det är inget att tveka kring. Gå upp i vikt med kreatin nu på en gång.

Omega 3

Omega 3 i form av fiskolja är ett suveränt kosttillskott för hälsosam viktökning. Fiskolja har i ett antal relativt nya studier visat sig öka muskeluppbyggnaden i kroppen med uppemot 50% genom att öka muskelcellernas känslighet för aminosyror (3, 4). Fiskolja består i huvudsak av EPA och DHA, två essentiella Omega-3 fettsyror som byggs in i cellmembranen och där utövar sin effekt. 3.5 gram om dagen är lagom dos. Ta i samband med måltid jämnt utspritt över dagen. Gå upp i vikt av Omega 3 på ett hälsosamt sätt nu.

Whey-protein / vassleprotein

Vassleprotein eller whey-protein som det heter på engelska är det mest muskeluppbyggande proteinet alla kategorier. Det har högst biologiskt värde av alla proteiner och har i djurstudier visat sig öka kroppsvikten mer än något annat protein (5, 6). Vassle innehåller dessutom en rad intressanta peptider som gynnar immunförsvar och hälsa i matspjälkningsapparaten. 90 gram om dagen fördelat på 3 tillfällen är lagom dos. Ta på fastande mage för bäst resultat: på morgonen en timme innan frukost, som mellanmål och direkt efter träning.

Gainer

Gainer är en blandad kompott av protein, kolhydrater, vitaminer, mineraler med mera. Det är ett väldigt enkelt och smidigt sätt att få i sig extra kalorier. Kalorier är nyckeln till viktuppgång så gainer är med andra ord det perfekta kosttillskottet för att gå upp i vikt. Intas med fördel efter träning och då i form av en jätteportion.

Matspjälkningsenzymer

Hur pass väl man spjälkar och assimilerar maten är avgörande för hur pass lyckad viktökningen blir. Många människor har stora problem med magen och dess matspjälkning vilket försvårar viktuppgång. Det är inte roligt att springa fram och tillbaka till toaletten efter varje måltid. Matspjälkningsenzymer ger kroppen rejäl draghjälp och ökar näringsupptaget signifikant. I synnerhet upptaget från vassleprotein (7) och andra mjölkprodukter. Vi rekommenderar Cellenzym från Holistic. Tas just innan måltid.

Probiotika

En hälsosam bakterieflora i magen är a och o för att må bra och kunna tillgodogöra sig all näring i maten. Ju mer man äter och ju mer extremt man äter, desto störra påfrestningar på mikrofloran i magen. Det är väldigt lätt hänt att man får diarré om man proppar i sig mat och det leder till viktnedgång vilket är raka motsatsen till vad du vill. Genom att ta ett probiotiskt kosttillskott så säkrar du maghälsan och viktuppgången.

Referenser

1. Volek JS, et al. Creatine supplementation enhances muscular performance during high-intensity resistance exercise. J Am. Diet. Assoc. 1997; 97; 765-770.

2. Van der Merwe J, Brooks NE, Myburgh KH. Three weeks of creatine monohydrate supplementation affects dihydrotestosterone to testosterone ratio in college-aged rugby players. Clin J Sport Med. 2009 Sep;19(5):399-404.

3. Smith GI, Atherton P, Reeds DN, Mohammed BS, Rankin D, Rennie MJ, Mittendorfer B. Omega 3 polyunsaturated fatty acids augment the muscle protein anabolic response to hyperaminoacidemia-hyperinsulinemia in healthy young and middle aged men and women. Clin Sci (Lond). 2011 Sep;121(6):267-78.

4. Cintia LN Rodacki, André LF Rodacki, Gleber Pereira, Katya Naliwaiko, Isabela Coelho, Daniele Pequito, and Luiz Cléudio Fernandes. Fish-oil supplementation enhances the effects of strength training in elderly women. Am J Clin Nutr February 2012 ajcn.021915.

5. Boirie Y, Dangin M, Gachon P, Vasson MP, Maubois JL, Beaufrere B. Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion. Proc Natl Acad Sci 1997 , 94:14930-14935.

6. MIGUEL HERNANDEZ, IRENE MONTALVO, VIRGINIA SOUSA and ANGELA SOTELO AND ANGELA SOTELO. The Protein Efficiency Ratios of 30:70 Mixtures of animal: vegetable Protein are similar or higher than those of the animal foods alone. J Nutr. 1996; 0022-3166/96.

7. Oben J, Kothari SC, Anderson ML. An open label study to determine the effects of an oral proteolytic enzyme system on whey protein concentrate metabolism in healthy males. J Int Soc Sports Nutr. 2008 Jul 24;5:10.