Lamp Gå upp i muskler

Gå upp i muskler

Hur gå upp i muskler?

Att gå upp i muskler är betydligt svårare än att bara gå upp i vikt. De flesta är kapabla att äta sig feta. Men få klarar av att gå upp i muskelmassa med bibehållen fettprocent på kroppen. Hemligheten är att äta mycket fullvärdigt protein och kreatin (båda finns i kött), styrketräna med fokus på basövningar samt att äta rätt sorts fett (enkelomättat samt DHA/EPA och arakidonsyra).

Kött och fet fisk för muskler

Kött innehåller det mesta du behöver för att bygga muskler. Fullvärdigt protein, kreatin, vitamin B12, liponsyra med mera. Se till att äta minst ett halv kilo kött om dagen.

Fet fisk är rik på EPA och DHA, två essentiella Omega-3-fettsyror. Rikligt (3.5 gram om dagen) kontinuerligt intag av dessa över loppet av nån månad ökar proteinsyntesen med upp emot 50%. Högre proteinsyntes = mer muskler. Ät minst ett kilo fet fisk i veckan.

Läs mer om kost här.

Kosttillskott för muskler

Kreatin, fiskolja, gainer och vassleprotein är de primära kosttillskotten för att gå upp i muskler. Lägg till matspjälkningsenzymer och probiotika för maximalt näringsupptag och hälsa i matspjälkningsapparaten. Läs mer om kosttillskott här.

Styrketräning för muskler

Styrketräning är a och o för muskler. Som vuxen så måste man träna för att öka i muskelmassa och även som barn och ungdom bör man träna för att utvecklas fullt ut. Och det är inga bicepscurls eller andra fjantövingar som ger resultat. Det är riktiga idrotter där man använder hela kroppen och tunga basövningar som knäböj, marklyft och bänkpress som levererar kvalitativ viktökning. Läs mer om träning här.