Lamp Tips för att gå upp i vikt

Tips för att gå upp i vikt

Hur gå upp i vikt?

För att gå upp i vikt så måste du få i dig mer energi än du gör av med. Det handlar alltså primärt om att äta tillräckligt mycket. Som du redan vet så kan detta vara besvärligt. Därför går vi in i detalj på hur kosten bör se ut för att underlätta ätandet av stora mängder mat. Vi ger även en genomgång av den typ av kosttillskott och träning som gynnar kvalitativ viktuppgång.

Tips för att käka mycket mat

För att gå upp i vikt så ät vitt bröd, vitt ris och vit pasta. Undvik fullkornsprodukter, grovt bröd och andra fiberrika livsmedel då de är alldeles för mättande och dessutom belastar mage och tarm i onödan. Är inte heller så mycket frukt och grönsaker då de innehåller mycket fibrer och relativt lite energi.

Ät mer fett

Välj fullfeta mjölkprodukter såsom gammaldags mjölk och turkisk yoghurt. Ta ordentligt med smör på mackan. Ät mycket fet fisk såsom lax och makrill. Använd olivolja i salladen. Peta inte bort äggulan utan ät hela ägg med gula och allt.

Ät fullvärdigt protein

För att gå upp i muskelmassa och benmassa så behöver du fullvärdigt protein med komplett uppsättning av alla aminosyror som krävs för att nybilda protein i kroppen. Eftersom protein är väldigt mättande och du vill få i dig maximalt med mat så är det viktigt att det protein du får i dig är av högsta möjliga kvalitét. Ät därför mycket kött, fisk, ägg, fågel och ost och drick gärna ett par liter mjölk om dagen utöver den vanliga maten.

Ät majoriteten av din mat efter träning

För att minimera fettinlagring och maximera muskeluppbyggnad så är det bäst att förlägga största delen av födointaget direkt efter träning. Då är kroppen som mest anabol och näringen kommer till som störst nytta.

Ät 3 måltider om dagen

Frukost, lunch och middag är vad vi rekommenderar. Skippa mellanmål och snacks. Många små mål är bara stressigt och kan orsaka irriterad mage och tarm. Det är bättre att äta rejält när du väl äter. På så sätt får du både hunger, mättnad och viktuppgång istället för att konstant gå omkring mätt och illamående av alla mellanmål och snacks. Livet ska vara en njutning även vid viktuppgång. Det är bara sånt som man mår bra av som kommer att fungera i långa loppet och leda till permanent viktuppgång.

Använd kosttillskott

Vi rekommenderar kreatin monohydrat, fiskolja, vassleprotein, gainer, matspjälkningsenzymer och probiotika. Alla gynnar din muskeluppbyggnad och viktuppgång och har starkt vetenskapligt stöd. Läs mer om kosttillskott här.

Ägna dig åt styrketräning 3 gånger i veckan

3 styrketräningspass i veckan är lagom för att öka. Se till att köra helkroppspass med fokus på knäböj, marklyft chins och bänkpress. De övningarna bygger bäst och ger en ganska komplett fysik.

Träna inte för mycket konditionsträning

Konditionsträning ett par gånger i veckan i jogging-tempo är bra men mer än så är kontraproduktivt om du vill gå upp i vikt då det tenderar att hämma aptiten och förbruka en massa energi.

Regelbundna tider

Gå i säng tidigt och gå upp tidigt. Sov under dygnets mörka timmar och var utomhus så mycket som möjligt under de ljusa timmarna. God sömn, mycket sol och aktivt leverne är viktigt för dina hormonnivåer och hormonnivåerna är a och o vid viktökning.